Meniu Anunt
22-06-2023

Apetitul pentru consum al românilor contracarează rata inflației. Pe ce segmente ale pieței de retail au crescut cel mai mult vânzările

share:

Apetitul pentru consum al românilor contracarează rata inflației. Pe ce segmente ale pieței de retail au crescut cel mai mult vânzările
Adriana Drăgușin

Anul trecut, comercianții din toate domeniile de activitate analizate au consemnat majorări ale cifrei de afaceri, marjele de creștere situându-se, în majoritatea cazurilor, peste nivelul inflației.

Marile rețele de retail din România au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri cumulată cu aproape 16,3% mai mare comparativ cu anul 2021, avans ce se situează peste rata medie anuală a inflației din 2022, de 13,8%, arată un raport de piață realizat recent de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare a 114 companii din 12 domenii diferite. Toate cele 12 segmente analizate au consemnat cifre de afaceri mai mari decât cele din 2021, cele mai semnificative creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), cel al restaurantelor și cafenelelor (32,5%) și de fashion (24,5%).


Citește și:

În 2023, piața de retail ar trebui să consemneze livrări mai mult decât duble față de 2022. Ar fi un record al ultimilor șase ani


Fără titlu (1000 × 788 px) (1000 × 700 px) (1000 × 200 px) (1000 × 170 px) (1000 × 250 px) (1)

 

Segmentul electro-IT, cea mai mică marjă anuală de creștere în 2022

Cele 12 domenii cuprinse în analiza realizată de companie sunt FMCG (marile rețele de hipermarketuri/supermarketuri), fashion, DIY, articole sportive, încălțăminte, articole pentru copii, bijuterii, Home & Deco, restaurante și cafenele, cosmetică, Electro-IT, magazine specializate. Împreună, cei 114 de retaileri operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.

Companiile incluse în studiul Cushman & Wakefield Echinox au raportat în 2022 o cifră de afaceri cumulată de 32,3 miliarde de euro, comparativ cu 27,7 miliarde de euro în 2021 și 24,9 miliarde de euro în 2020. Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2022 față de 2021, situate sub nivelul inflației, au fost raportate de segmentele electro-IT (+3,1%), DIY (+10,3%) și Home & Deco (+11,3%).

Pentru toate celelalte categorii, marja de creștere a vânzărilor s-a situat peste valoarea inflației, creșterile cifrându-se la 18,2% pentru FMCG, 16,4% pentru articolele sportive, 21,5% pentru încălțăminte, 17,8% pentru articolele pentru copii, în timp ce retailerii care comercializează bijuterii au consemnat un avans de 19%, iar magazinele specializate (petshopuri, farmacii, puncte de vânzare ziare, tutun etc.), un plus de 14,8%.


Citește și:

În 2023, rata de ocupare a hotelurilor din București se situează pe locul al doilea la nivel regional. „Vedem o revenire a interesului investitorilor locali și internaționali”


Restaurantele și cafenelele, cel mai mare avans în perioada 2019-2022

Rata medie anuală de creștere a vânzărilor în perioada 2019 - 2022 s-a situat peste marja de creștere a prețurilor pentru majoritatea categoriilor de retail, excepție făcând comercianții de încălțăminte (4,3%). La polul opus, segmentul restaurante și cafenele a crescut cel mai mult în acest interval (13,8%), urmat de cel de cosmetice (13%) și de electro-IT (12,9%).

Piața de retail din România a trecut în ultimii trei ani printr-o perioadă marcată de restricțiile impuse de pandemia Covid-19, restricții ce au dus inițial la închiderea și apoi la limitarea accesului în centrele comerciale, mai apoi existând o perioadă caracterizată prin creșterea galopantă a inflației, cu consecințe asupra puterii de cumpărare și implicit asupra consumului. Este impresionant așadar faptul că, pe fondul tuturor acestor probleme, fiecare din cele 12 segmente au reușit să performeze mai bine în 2022 față de 2019, anul premergător crizei sanitare. De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 - 2022, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail a fost de 11,7%, în condițiile în care rata medie anuală a inflației în acest interval a fost de 7,1%. Retailul a continuat și în 2022 să aibă o contribuție importantă la creșterea și formarea PIB-ului, aspect pe care l-am observat și în primul trimestru al acestui an.”

Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox


Citește și:

Cushman & Wakefield Echinox: 4 centre regionale, peste 275.000 mp de birouri în plan pentru următorii 5 ani. Ce oraș va atrage cel mai mare volum de livrări


Cushman retail 2022-2021


Citește și:

ANALIZĂ Titirez.ro: Presiunea inflației accelerează luarea unor decizii de achiziție. În piață sunt activi mai ales clienții cu bani gheață


Potrivit reprezentanților companiei, majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, cât și de o revenire puternică a vânzărilor în magazinele fizice, după eliminarea, în martie 2022, a restricțiilor impuse de pandemie. „Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail – dezvoltatori ce, în perioada 2019-2022, au finalizat un număr de 39 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste jumătate de milion de metri pătrați de noi spații de retail”, notează aceștia.


Citește și:

Radiografia investițiilor în active imobiliare comerciale: jucătorii locali, cei mai activi din piață în ultimii 5 ani