Meniu Anunt
20-06-2018

CU OCHII PE RETAIL Maturitate pe piata mall-urilor?

share:

CU OCHII PE RETAIL Maturitate pe piata mall-urilor?
Anul 2010 a adus pe piata de retail doar trei centre comerciale noi, o creştere modesta fata de anul 2009, anunta cel mai recent comunicat al specialistilor de la Colliers.

Anul 2010 a adus pe piata de retail doar trei centre comerciale noi, o crestere modesta fata de anul 2009, anunta cel mai recent comunicat al specialistilor de la Colliers. Astfel, stocul total ajunge la 1,35 milioane metri patrati, reprezentand o crestere de 12% fata de sfarsitul anului 2009. Aceasta este cea mai modesta crestere anuala a stocului de centre comerciale din 2002 si pana in prezent.

Solutii pentru mentinerea afacerilor

“Rata de neocupare a scazut usor comparativ cu sfarsitul lui 2009 si s-a stabilizat in jurul valorii medii de 12%, cu cifre mai mici pentru centrele din Bucuresti si principalele orase, care raman principalii poli de atractie pentru expansiunea retailerilor”, explica Ramona Marusac, Senior Associate in cadrul departamentului de retail al Colliers International. In ciuda situatiei dificile in care se aflau unele centre comerciale (rata de neocupare mare, colectarea defectuoasa a chiriilor, presiunea bancilor creditoare), spre deosebire de 2009, anul 2010 nu a adus nicio alta inchidere. Atat retailerii cat si dezvoltatorii s-au straduit sa gaseasca solutii pentru a-si mentine afacerile in miscare.

Anul 2010 a adus insa si cateva premiere importante: primele doua centre care au intrat in insolventa respectiv Tiago Mall Oradea si City Mall Bucuresti. Tiago Mall, dezvoltat de Mivan si intrat in insolventa a fost cumparat ulterior la licitatie de Shopping Center Holding, anuntat pentru deschidere in primavara acestui an. Pentru City Mall, Coldwell Banker Affiliates of Romania va oferi servicii de management interimar pentru centrul comercial, inclusiv servicii de administrare si inchiriere a spatiilor comerciale, property si facility management. ”Este un contract pe durata determinata, pana la vanzarea centrului comercial, insa ne dorim sa continuam colaborarea si cu noul proprietar al City Mall, atunci cand va fi desemnat. In acelasi timp, purtam discutii pentru obtinerea unor mandate similare pentru alte proiecte comerciale”, a declarat Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Coldwell Banker l-a numit la conducerea City Mall pe Alecu Dumitrascu, fost Operations Coordinator in cadrul centrului comercial Plaza Romania din Bucuresti. Acesta va beneficia de suportul lui Radu Tanasescu, Managing Partner al diviziei de retail din cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Un nou centru comercial in nordul Bucurestiului

In ciuda climatului mai degraba nefavorabil – cel putin prin prisma cifrelor –  dezvoltatorii anunta in continuare noi proiecte si investitii in segmentul de retail si mall-uri. Un exemplu in acest sens este centrul comercial Colosseum. Terenul destinat noului proiect, cu o suprafata  de peste  600.000 metri patrati este situat pe soseaua Chitila,  in zona de nord a Bucurestiului. Investitia totala, care depaseste  350 milioane de euro, va crea peste 5.000 de locuri de munca.

Dezvoltatorul proiectului, compania Nova Imobiliare, a anuntat livrarea proiectului, semnat de arhitectii de la Leach Rhodes Walker si dezvoltat impreuna cu managerul de proiect si costuri Gardiner & Theobald, in doua etape. Cea dintai presupune finalizarea parcului de retail de 53.000 de metri patrati, finantat de Bank of Cyprus.  Lista chiriasilor include nume precum Carrefour si Altex, dar si primul magazin de bricolaj Leroy Merlin din Romania. Lucrarile la parcul de retail sunt in derulare, iar deschiderea este programata pentru septembrie 2011.

Companiile de consultanta imobiliara King Sturge si Jones Lang LaSalle intermediaza inchirierea ultimelor spatii comerciale disponibile. “Constructia parcului de retail marcheaza debutul proiectului, iar noi suntem extrem de incantati sa deschidem centrul comercial pentru public in 2011”, afirma Panico Panayi, Director Nova Imobiliare.

In a doua etapa a proiectului, va fi deschis mall-ul, cu o suprafata de 137.000 de metri patrati. Acesta va include o zona de food court, 12 sali de cinema, 20 de piste de bowling si trei bulevarde comerciale : Via Milano, care va oferi marcile cele mai populare, Corso Capri, care va satisface nevoile adolescentilor si tinerilor preocupati de moda si Bulevardul Bellini, o destinatie de lux dedicata marcilor exclusiviste. Vizitatorii sunt asteptati la cumparaturi si distractie in noul mall, din 2013.