Proiectele de retail, în vizorul investitorilor. Vânzările, inflația și valoarea de piață a centrelor comerciale

Pentru că malluri nu sunt disponibile în piață spre vânzare, cei interesați de asemenea active se orientează spre produse alternative.

Potrivit reprezentanților companiei de consultanță Colliers, interesul investitorilor pentru proprietățile comerciale de retail a fost în continuă creștere în ultimul an, aceștia orientându-se spre diverse categorii de produse, precum parcuri de retail sau galerii comerciale, centre comerciale din orașe secundare sau terțiare ce necesită o repoziționare sau proiecte de tip big-box, închiriate către supermarketuri sau magazine din categoria DIY. Centrele comerciale de tip mall nu sunt disponibile în piață în vederea tranzacționării, astfel încât investitorii s-au reorientat către produse similare alternative”, notează consultanții Colliers. Aceștia estimează, însă, interesul va rămâne ridicat pentru orice proprietate de acest tip ce ar fi disponibilă în piață.

Chiriile raportate la încasări au și depășit nivelul din 2019 

Încetarea acordării de reduceri de chirie ca urmare a restricțiilor Covid-19 are un impact de până la 0,5% în evoluția valorilor de piață ale proprietăților comerciale de tip mall, arată consultanții companiei, tendința de creștere previzionată fiind susținută și de închirierile stabilite în funcție de cifra de afaceri. Deși datele INSSE arată o creștere a vânzărilor în retail de 8% în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară a anului trecut, avansul încasărilor din chirii procentuale din marile centre comerciale a fost mai mare, indicând chiar depășirea cifrelor aferente anului 2019.

Alți factori principali ce pot aduce schimbări asupra valorilor proprietăților imobiliare de tip mall țin de evoluția creditării, a dobânzilor, a inflației și a costurilor cu utilitățile. Creditele de consum au crescut în primul trimestru al acestui an cu aproximativ 12%, față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce ar fi aproape în linie cu inflația. Și ROBOR la 3 luni a crescut anul acesta de la 3,19% până la 5,5% și este de așteptat ca ratele bancare să crească și mai mult în viitorul apropiat, ceea ce ar putea pune o presiune suplimentară pe partea de creditare și consum. Însă cel mai probabil creșterea se va realiza gradual, cu efecte vizibile la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor.”

Raluca Buciuc, Director & Partner of Valuation and Advisory Services, Colliers

Valoarea de piață a proprietăților comerciale se poate majora

Astfel, pe termen scurt, se poate vorbi despre o creștere a valorii proprietăților de retail, însă rămâne de văzut cum va evolua consumul spre sfârșitul anului, atunci când este de așteptat ca efectele compresiei economice să se resim mai puternic. În România, excluzând prețurile volatile și controlate, precum cele la alimente și energie, rata inflației de bază este de 6-7%, ceea ce sugerează că vor exista anumite efecte pe termen lung, sunt de părere consultanții Colliers cu mențiunea că rata inflației va reveni destul de greu la nivelul de dinainte de pandemie, ceea ce va afecta din nou consumul.

Rămâne de văzut cât de sustenabil va fi transferul inflației în indexarea chiriilor, mai ales în condițiile în care și costul utilităților a crescut semnificativ. Este greu de estimat cât vor impacta acestea nivelul vânzărilor într-un centru comercial, însă aceste două elemente influențează și costul banilor în timp, riscul de țară, ceea ce ar putea avea un impact negativ de până la 2-3% în valoarea proprietății.”

Gabriela Bosînceanu-Otea, Associate Director Valuation & Advisory Services, Colliers

De avut în vedere este și faptul că, în următorii doi-trei ani, proprietarii de clădiri comerciale, birouri și proiecte industriale vor avea cheltuieli suplimentare și pentru a se alinia la standardele ESG din Europa, care asigură îndeplinirea cerințelor internaționale legate de mediu, sociale și de guvernanță.

Sursă foto: Pixabay.com

Contul meu Anunt nou